Modei pa pēdām – slavenības

slavenībasMūsdienu sabiedrība ir apsēsta ar slavenību kultu. Tas ir kā implants zobiem – nepieciešams, lai izskatītos lieliski, lai iederētos. Televīzijas kameras un paparaci gādā par to, lai visi plašsaziņas līdzekļi – televīzija, laikraksti, žurnāli un internets būtu pārpildīti ar bagāto un slaveno cilvēku dzīvesstāstiem.

Tas ir kā zobu implanti. Kāpēc tāds salīdzinājums? Zobu implanti nepieciešami tiem, kam nav savu zobu. Mazums, tie nav tikuši kopti vai zaudēti kādā skarbākā veidā. Zobu implanti ir situācijas glābējs. Tieši zobu implanti ir kā sekošana slavenībām un to sasniegumiem, jušana līdzi un iejušanās tēlā – ja tev nav pašam sava, izmanto “mākslīgos”. Lūk, zobu implanti un slavenību kults – tiem patiešām ir šis un tas kopīgs, lai cik amizanti tas neliktos.

Tā kā internets gluži vai pārpludina mūs ar informāciju, varam pat tiešraidē vērot slavenību panākumus un izgāšanos modes jomā, un ne tikai modes. Ievērojamiem un sabiedrībā atpazīstamiem cilvēkiem vienmēr bijusi liela ietekme uz modi. Karalisko dzimtu pārstāvji, aktrises un varasvīru mīļākās vienmēr ir noteikušas sabiedrības ģērbšanās stilu.

Pirmais modes mākslinieks Čārlzs Vorts guva milzīgu labumu no modes ikonas, Napoleona trešā sievas Eiženijas. Viņa Vortam bija aizbildne un tieši viņas dēļ Vorts kļuva pasaules slavens un cienīts tieši bagāto ļaužu aprindās.

  1. gadsimta sākumā skaistas sabiedrības dāmas un aktrises attēloja dažādās reklāmās, uz pastkartēm un cigarešu paciņām, lai parādītu jaunākos tērpus – lūk, lieliska reklāma, vai ne? Jau kopš tā laika slavenībām bijusi svarīga loma modes attīstībā – viņas atbalstīja modelētājus, valkāja viņu tērpus un uzsvēra lielisko dizainu.

Tolaik modes jaunumi parādījās nevis televīzijā vai internetā, bet laikrakstos un žurnālos.

  1. gadsimta 30. gados sievietes bariem traucās uz kino teātriem skatīties filmas un kopēt spožo kino zvaigžņu izskatu. Filmu studiju kostīmu mākslinieki viltīgi rūpējās, lai aktrises arī reālajā dzīvē izskatītos tik pat izcili kā uz ekrāna.

Prominentām aktrisēm nereti izveidojusies ļoti veiksmīga, abpusēji izdevīga sadarbība ar modes māksliniekiem. Lielisks piemērs ir aktrises Odrijas Hepbernas un dizainera Ibēra ilglaicīgais tandēms, it sevišķi viņa veidotie tērpi filmai “Sabrina”. Tik pat slaveni kļuva arī krekliņi ar laivveida kakla izgriezumu un atturīgās, melnās bikses, ko Odrija valkāja ārpus filmēšanas laukuma.

Armani tērpi, ko Ričards Gīrs vilka filmā “Amerikāņu žigolo” vairoja modelētāja slavu un padarīja ļoti populāru vienkārši vaļīgu žaketi ar platiem, polsterētiem pleciem. Mūsdienās, piemēram, slavenā Skārleta Johansone dod priekšroku zīmolam Louis Vuitton. Zvaigznes gan piedalās savu iecienīto zīmolu reklāmas kampaņās, gan pašas lieto un valkā zīmola radītos tērpus un aksesuārus. Kāpēc ne, labums gan pašai nēsātājai, gan modes namam un dizaineriem. Abpusēji izdevīgi.

uz_sarkanā_paklājaVairāk nekā jeb kad agrāk modelētāji alkst ietērpt kino zvaigznes prestižām ceremonijām ar slaveno sarkano paklāju. Kā piemēram Oskara balvu pasniegšana – lielākais kino notikums, acis žilbst no zvaigžņu spožuma un to dažādajiem tērpiem. Modes mākslinieki dižojas tik pat ļoti, it kā paši būtu tikuši pie Oskara balvas. Kā nekā, viņu tērpi nu tiks izrādīti visai pasaulei!

Kopš publika ar vien alkatīgāk pieprasa jaunas mediju ziņas, bet slavenību nozīme šķietami tajās mazinās, modes nami VĒL aktīvāk cenšas ar tērpiem pievilināt pasaules spožākās zvaigznes. Kā nu ne – kā gan vēl savādāk modes nami lai vērš skatienus uz sevi. Tikai un vienīgi izmantojot “drošus ceļus” pie cilvēkiem. Zvaigznes parasti patīk visiem, tātad arī viņu tērpi patiks un uzmanība būs veiksmīgi piesaistīta.

Slavenības nosaka mūsu ikdienu. Jāsaka gan, ka Latvijā tiecamies sekot ārzemju slavenībām, ne savām. Mūsu slavenības ir diezgan vienkāršas un pelēkas uz Holivudas spožā fona.